У партнерському матеріалі із провідним діловим виданням LIGA.net ми зібрали всю найбільш актуальну інформацію про КАСКО у 2023 році. Тетяна Щучьєва, директор страхової компанії «Експрес Страхування», що входить до сім’ї групи компаній УкрАВТО, розповіла, які особливості є у цього виду страхування, як діяти під час ДТП, на що звертати увагу під час вибору страхової компанії. А також пояснила, які переваги має індивідуальна система супроводження клієнта від моменту настання страхової події – до повного відновлення авто.
Кожен автовласник в Україні за законом повинен мати «автоцивілку» — обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. Якщо власник полісу ОСЦПВ став винуватцем ДТП, страхова компанія відшкодує ремонт автомобіля потерпілому – тобто третій стороні. А винуватець ДТП своє авто ремонтуватиме власним коштом. Якщо кошти, звичайно, є. І тут в нагоді стане договір КАСКО.
В Україні з повним КАСКО страхують, як правило, лише автомобілі віком до 8 – 10 років. Натомість для старших авто страховики пропонують окремі програми, які покривають лише певні ризики, найчастіше — ДТП.
За даними Опендатабот, за 7 місяців 2023 року в Україні сталось 12,6 тис. ДТП із постраждалими. Показник майже повернувся до рівня останнього до повномасштабної агресії росії 2021 року – 12,7 тис. І це майже у 1,5 рази більше ніж в січні-липні 2022 р., коли кількість аварій, де постраждали люди, була суттєво нижчою — 8,7 тис.
За даними страхової компанії «Експрес Страхування», яка входить в десятку лідерів в цьому сегменті ринку, майже 80% подій, що трапляються з клієнтами з КАСКО, припадає саме на ДТП, в тому числі й на події із так званими «невстановленими іншими учасниками». Тобто, ви можете залишити свій автомобіль цілим і неушкодженим десь на вулиці чи на парковці, а через кілька годин знайти його із розтрощеним бампером, пошкодженим капотом і розбитими фарами.
Погодьтесь, що подібні випадки трапляються досить часто, а відновлення автомобіля після них може «влетіти в копійку».
Страхування під час війни: чи можна отримати виплату, якщо авто пошкоджене уламком дрону
З часом в Україні почали з’являтися страхові продукти, які дозволяють компенсувати і частину збитків, спричинених наслідками воєнних дій, наприклад, пошкодження уламками ракет чи БПЛА.
Українські страховики наразі пропонують застрахувати авто від воєнних збитків як додаткову опцію до діючого КАСКО в ліміті певної суми, або ж придбати окремий договір із покриттям тільки воєнних збитків. Якщо мова йде про додаткові опції до програм, зазвичай це покриття «воєнного збитку» в ліміті 10%. Тобто при вартості авто 600 тис. грн виплата складе 60 тис. грн. В окремих програмах, які страхують тільки військові ризики, тарифи стартують від 0,99% до 1,99% від вартості авто, в залежності від терміну їхньої дії.
За статистикою компанії, доля спричинених воєнними діями збитків у 2022 році склала лише 1,1%. «Питома вага звернень зафіксована в період з 24 лютого по квітень 2022 року – цей показник сягав 4,6%. Але з травня 2022 кількість таких звернень щомісяця знижувалась та під кінець року опустилася до 0,3% всіх заявлених страхових подій», — розповіли експерти компанії. А за підсумками 8 місяців 2023 року відсоток звернень за воєнними ризиками склав вже 0,1%.
Одне з бажань клієнта, коли трапилася страхова подія (звичайно, у випадку, коли нічого не загрожує життю та здоров'ю автовласника), — протерти подряпини, прибрати сміття і з’ясувати, наскільки постраждав автомобіль. Але не потрібно поспішати.
Якщо трапилося ДТП за участю двох учасників, то є два варіанти — заповнити Європротокол (якщо пошкодження несуттєві й очевидно, хто є винуватцем у ДТП) або викликати поліцію. Для фіксації пошкоджень страховою автомобіль потрібно надати на огляд або скористатися онлайн-сервісом огляду автомобіля, якщо ваша страхова його має, як, наприклад, СК «Експрес Страхування». Але в будь-якому випадку, слід дотримуватися інструкцій оператора, бо подальші дії залежать від багатьох факторів.
На цьому етапі, за досвідом власників КАСКО, найважливішим є процес комунікації зі страховою компанією: нерідко українці скаржаться, що після надання страховій компанії всіх необхідних документів на відповідь доводиться чекати тижнями. І якщо навіть відшкодування ви отримали, відкритими залишаються питання: кому довірити ремонт автомобіля і як гарантувати, що він буде якісним. Але так відбувається не у всіх.
«Власний аварійний комісар в кожного клієнта — це особливість сервісу нашої компанії. Кожна страхова подія унікальна, тому важливо, щоб поруч з клієнтом завжди був компетентний експерт, який володіє повною інформацією та щиро зацікавлений у скорішому вирішенні усіх пов’язаних з ДТП проблем: від оформлення пакету документів, необхідних для виплати відшкодування і перевірки їх відповідності вимогам законодавства, до контролю роботи СТО заради швидкого та якісного відновлення автомобіля», — пояснює Тетяна Щучьєва.
«Якщо ж ремонт розтягується більш ніж на місяць, ми безкоштовно подовжуємо дію договору КАСКО на цей термін», — додає Тетяна Щучьєва.
На жаль, нерідко трапляються такі страхові випадки, коли автовласник залишається взагалі без авто. Йдеться і про викрадення авто, і про його повне знищення.
Серед кейсів СК «Експрес Страхування» є випадок викрадення автомобілю Maserati за кордоном — у Варшаві на парковці біля великого торговельного центру. Розшукати автомобіль вдалося лише «по частинах» за допомогою поліції, але клієнт отримав повне відшкодування.
За статистикою СК «Експрес Страхування», 95% клієнтів, які оформили договір КАСКО, обирають пакет «Повне КАСКО».
Для прикладу: розмір страхової суми за договором складає 600 тис. грн, а франшиза за угон — 5%. Це означає, що у випадку угону автомобіля, ринкова вартість якого становить 600 тис. грн, клієнт отримає виплату на 5% менше — тобто 570 тис. грн. Якщо франшиза по ремонту автомобіля складає 0,5%, а СТО нарахувала на ремонт 300 тис. грн, то з цієї суми 0,5% — 1500 грн — клієнт сплатить самостійно.
Одним із аргументів противників КАСКО є те, що страхові компанії все одно зроблять все можливе, аби не платити за договором. Але це не більше ніж міф. Порядні страхові компанії у своїй роботі дотримуються чітких процедур та правил, тому відмовити можуть лише за конкретних причин.
Не отримає страхувальник відшкодування і у випадку, якщо він залишить місце ДТП до приїзду поліції або не буде виконувати вимоги поліції під час проведення розслідування і оформлення протоколу.
Каменем спотикання можуть стати й інші неочевидні причини, про які, на жаль, автовласники замислюються лише після пошкодження автомобіля. Наприклад, виключенням зі стандартного договору КАСКО є окреме пошкодження шин чи дисків під час потрапляння в яму або необережного паркування, якщо покриття таких збитків не враховано в страховий тариф. При цьому, якщо пошкодження цих елементів відбулось при страховій події, в якій постраждали ще й інші частини автомобіля – крило, дверцята, фара, дзеркало — страхова компанія відшкодовує витрати на ремонт.
Серед кейсів СК «Експрес Страхування» є такий випадок: під час ранкового прогріву двигуна машини, яка знаходилась на парковці біля будинку в м. Васильків Київської області, автовласник побачив, що на передньому бампері є чисельні подряпини від зубів тварин, захисні арки передніх коліс, лакофарбове покриття передніх крил і захист двигуна також зазнали шкоди, а передній номер взагалі валяється на землі — погризений невідомими «ласунами». Добре, що у клієнта був поліс КАСКО.
А от якщо причиною пожежі стало недотримання правил пожежної безпеки при експлуатації власного автомобіля (паління), або нестравність електропроводки, то ремонтувати автомобіль доведеться власним коштом.
Уважно страховики вивчають і обставини викрадення автомобілів: відмову можна очікувати при добровільній передачі авто іншій людині на підставі доручення чи суто на довірі. Або, якщо клієнт залишив свій автомобіль відкритим та з усіма документами всередині.
«Ми щиро зацікавлені в тому, щоб наші відносини з клієнтом були довгостроковими і справді партнерськими, тому ми намагаємось знаходити компроміс навіть у спірних випадках, — каже Тетяна Щучьєва. — Адже виплата відшкодування це не «поразка» страхової, це наш обов’язок перед клієнтом. І ми завжди готові його виконати – чесно і оперативно».