Потік українських автомобілів за кордон не зменшується – навпаки. Що робити у разі ДТП за межами України? На що розраховувати? Відповіді на ці нагальні питання українському автомобільному виданню «Україна за кермом» допомагала шукати директор СК «Експрес Страхування» Тетяна Щучьєва.
Цивільні літаки над Україною зараз не літають, взяти квиток на потяг за кордон часом нелегко. Отже, залишається автівка. А разом з нею – неприємна вірогідність потрапити у ДТП. Розбираємося, як діяти, якщо ця вірогідність раптом стане реальністю.
Треба «Зелена картка»
Це – не опція, а необхідність, оскільки керувати авто на території Європи без «Зеленої картки» (ЗК) не можна. Відповідальність автовласника повинна бути застрахована у будь-який цивілізованій країні, а українська ОСЦПВ за межами нашої держави, нагадаємо, не діє.
«Зелена картка» покриває тільки чужі збитки
Саме так, захист власного авто даним полісом забезпечити неможливо, і це потрібно мати на увазі. «Зелена картка» – це міжнародна система автоцивільного страхування. Її можна купити в українській СК і це обійдеться значно дешевше, ніж купувати поліс в європейських страхових. Але все одно вийде дорожче нашої ОСЦПВ.
Набагато дорожче?
Наведемо такий приклад. Скажімо, у вас легковий автомобіль з об’ємом двигуна 2 л. Якщо місце його реєстрації, наприклад, м. Київ, то Автоцивілка буде коштувати 2 912 грн (при франшизі 0 грн), а якщо він зареєстрований, скажімо, в Калинівці – 1 265 грн*.
Якщо ви плануєте виїжджати на цьому ж авто за кордон, то річна ЗК обійдеться в 8 594 грн, і це ще без покриття на території Азербайджану та Молдови.
Різниця тільки в ціні?
Звісно, ні. Різниця ще у строках страхування, що їх може обрати автовласник, в території покриття та в грошових лімітах виплат.
Якщо поліс Автоцивілки в Україні для зареєстрованих авто можна придбати тільки на рік, то «Зелену картку» можна оформити на 15 днів, від 1 місяця й до 1 року.
ЗК охоплює 50 країн Європи, Північної Африки та Середнього Сходу. Повний їх перелік можна знайти тут.
По ЗК зовсім інші ліміти відшкодування: замість кількасот тисяч гривень, як у нас, ліміти в деяких країнах Європи можуть сягати кількасот тисяч євро. Тобто питання «чи вистачить компенсації по ЗК у разі ДТП?», власне, не стоїть. Має вистачити.
Чи є різниця, у якої страхової компанії купувати «Зелену картку»?
Експерти кажуть, що особливої різниці немає. Сьогодні право продавати ЗК в Україні мають 12 страховиків. Але шукати найдешевший варіант серед них не має сенсу, тому що МТСБУ встановлює єдину вартість ЗК для всіх страховиків (хоча ліміти відповідальності кожна країна-учасниця системи «Зеленої картки» на своїй території визначає сама). Тому, усі 12 страховиків, по суті, пропонують клієнту абсолютно однаковий за вартістю та за покриттям поліс з певним строком дії.
«Зелена картка» не виключає КАСКО
Ще раз нагадаємо: якщо ви станете винуватцем ДТП, «Зелена картка» забезпечить лише компенсацію постраждалій стороні. Відновлювати своє авто мусите із власної кишені, і це неприємна новина, оскільки вартість послуг на іноземних СТО іноді може шокувати. Тобто, тут все так, як і в Україні: краще із полісом КАСКО, ніж без нього.
Ще один важливий нюанс полягає у тому, що поліс КАСКО захистить також у разі викрадення вашого авто в іншій країні. Майте на увазі: якщо в Україні кількість викрадень автівок останнім часом мізерна, то в інших країнах ризик цього злочину залишається доволі значним, особливо щодо автівок на «чужих» номерах. Принаймні майже всі звернення щодо викрадення авто, які цього року отримала СК «Експрес Страхування» від своїх клієнтів, стосувалися саме подій за кордоном.
Я винний у ДТП за кордоном: до кого звертатися?
Якщо не маєте полісу КАСКО, а тільки «Зелену картку», то треба зв’язатися зі страховою, у якої ви купували поліс. З оглядом на ситуацію вам повинні підказати, чи треба викликати поліцію, та повідомити подальший алгоритм дій з оглядом на законодавство тієї країни, на території якої трапилося ДТП.
Зауважимо: як відомо з досвіду наших експертів, в багатьох країнах поліція на дрібні ДТП не виїжджає зовсім, а в деяких за виклик поліції ще й треба платити. Наприклад, в Чорногорії винуватець ДТП платить поліції за виїзд на місце пригоди. В деяких країнах поліція виїжджає, лише коли у наслідок ДТП є тілесні ушкодження.
Взагалі, за даними МТСБУ, якщо немає травмованих або загиблих людей та авто не зазнали значних пошкоджень, то, як і в Україні, клієнт також зможе укласти Європротокол (бланк і інструкцію до нього можна знайти тут. Але остаточну інформацію маєте все ж отримати у СК.
Також вам треба буде надати копію поліса ЗК постраждалій стороні, щоб вона мала змогу звернутися за відшкодуванням своїх збитків.
Якщо на додаток до ЗК маєте поліс КАСКО, то звертаєтесь також до своєї страхової, яка компенсує збитки, що їх отримав ваш власний автомобіль. У цьому разі навіть така неприємна ситуація, як ДТП, не призведе до грошових втрат: збитки постраждалій стороні компенсує ЗК, збитки вашому авто – поліс КАСКО.
Я не винний у ДТП за кордоном: до кого звертатися?
Треба звернутися до страхової винуватця по Зеленій картці (або місцевій Автоцивілці). Практичний досвід українців, які опинилися у такій ситуації, свідчить, що не такий страшний вовк, яким його малюють. Зазвичай нарікань до роботи іноземних страховиків по Зеленій картці небагато і постраждалі отримали виплату доволі швидко. Навіть були випадки, коли страхова винуватця по ЗК або місцевій Автоцивілці оплатила клієнту також оренду авто на термін ремонту і послуги евакуатора. Але тут є важливий нюанс – знання мови країни, де відбулося ДТП. Без цього можна витратити багато нервів та часу на пояснення ситуації та пошук відділень страхової винуватця. Наявність знайомих або родичів, які давно живуть в цій країни та знають мову, може покращити ситуацію.
Якщо, окрім «Зеленої картки», маєте договір КАСКО, у вас з’являється приємна альтернатива: можете звернутися до своєї страхової, навіть не звертаючись до іноземного страховика по ЗК чи місцевій Автоцивілці. Ніяких мовних бар’єрів! Страхова зафіксує подію, виплатить відшкодування та, якщо у винуватця була Зелена картка або внутрішня Автоцивілка, звернеться до страхової винуватця за регресом.
Важливо, що при отриманні справи з іноземними документами з КАСКО страхова зазвичай передає їх на переклад: тобто навіть це – не ваш клопіт. Щодо аварійного комісара, то деякі компанії – наприклад, СК «Експрес Страхування» в низці країн має можливість у разі необхідності, тобто при значних збитках, замовляти огляд автомобіля експертом. У разі незначних пошкоджень можна зробити огляд онлайн за допомогою додатку Object Сontrol.
Зауважте, що українські страхові сплачують збитки за курсом НБУ та двома частинами: перша – відразу після отримання рахунку СТО, друга – після надання акту виконаних робіт.
Чи є якісь нюанси оформлення ДТП за кордоном?
Взагалі алгоритм дій майже такий же самий, що й при ДТП в Україні. Не пересувайте автівки після зіткнення, робіть якомога більше фото та відео з різних ракурсів та на різній відстані від автівок.
Увімкніть запис відео на смартфоні та повільно обійдіть декілька разів місце ДТП: іноді саме на таких відео можна знайти необхідні деталі пригоди, особливо у суперечливих ситуаціях. Зафільмуйте розташування автівок у межах смуг руху, намагайтеся зафіксувати ситуацію навколо, вкажіть адресу або геолокацію. Зробить детальне фото пошкоджень з усіх боків, фото водійського посвідчення та полісу іншого учасника ДТП, запишіть його контактні дані та дані свідків, якщо вони є.
Увага, важливий нюанс: якщо вам бодай щось незрозуміло у протоколі ДТП, що складено іноземною мовою, – не підписуйте його! Краще напишіть «мову не розумію».
Чи можна відремонтувати пошкоджене авто на європейській СТО?
Теоретично – так, але є практичні нюанси. В багатьох випадках Євросоюз, дійсно, може слугувати взірцем для України, але от рівень бюрократії там зазвичай значно вищий, строки розв’язання питання – довші.
Тетяна Щучьєва зауважує, що це тільки на перший погляд, вимальовується ідеальна картинка європейського автосервісу – дружні хостес на СТО, привітні сервіс-менеджери, нібито швидкий та якісний ремонт… Але по факту, в 90% заявлених подій за кордоном клієнти СК «Експрес Страхування» констатували сумний факт – в Європі майже відсутній рівень сервісу, до якого вони звикли в Україні. Довге очікування огляду авто, неквапливі майстри з їх сієстами, та ціни, що вводять у ступор українських автовласників.
Що, дійсно так дорого?
Ось дуже красномовний приклад із практики СК «Експрес Страхування». Одна італійська СТО підготувала рахунок на ремонт передньої частини автомобіля Maserati й тамошні спеціалісти примудрилися скласти кошторис на суму більш ніж 70% від вартості самого авто! За загально прийнятими критеріями це повинно означати, що авто тотально пошкоджене та не підлягає ремонту. Тому, разом із клієнтом було прийняте рішення забрати авто в Україну та відремонтувати його тут. В офіційному українському дилерському центрі Maserati це обійшлося у 40% від вартості авто. Тобто різниця дуже відчутна.
То де ж краще ремонтувати?
Це рішення необхідно приймати, враховуючи насамперед дві основні складові: чи безпечно користуватись автомобілем після страхової події, тобто наскільки серйозні пошкодження, та чи згоден власник на ремонт автомобіля за кордоном з огляду на вищесказане.
Якщо є сенс ремонтувати авто в Україні, таку можливість аварійний комісар має обов’язково обговорити зі своїм клієнтом навіть якщо автівка сильно пошкоджена. У цьому разі, правда, виникає ще й питання вартості евакуатора. Але ж частину компенсації на евакуацію може сплатити СК згідно з умовами договору КАСКО. Ось вам, до речі, ще один привід мати такий договір.
* для прикладу вказані ціни від СК «Експрес Страхування».
Джерело «Україна за кермом»